DRK-Landesverband Saarland e.V.

De regionale vereniging Saarland van het Duitse Rode Kruis is sinds 1984 betrokken bij de opvang van vluchtelingen in het opvangcentrum Lebach.

2018

Naast de zorg voor volwassenen biedt de regionale organisatie DRK sinds enkele jaren ook muziektherapie voor kinderen die in het opvangcentrum Lebach wonen. De muziektherapeute werkt met kinderen waarvan de families voornamelijk afkomstig zijn uit landen met onzekere verblijfsperspectieven. Deze gezinnen wonen al jaren in het opvangcentrum en lopen het risico om uitgezet te worden. De kinderen kunnen worden ondersteund en begeleid in muziektherapie om hen te helpen om te gaan met hun moeilijke dagelijkse leven.

2017

Kinderen en jongeren worden in oorlogs-, crisis- en vluchtelingensituaties blootgesteld aan verschillende psychologische stressfactoren. In de periode na de dreiging en het geweld zijn ze vooral afhankelijk van passende steun en zorg in het gastland.

Het GRC-project is erop gericht om individuele ontwikkelingsrisico's te herkennen en psychologische stress in een vroeg stadium te ondervangen, zodat kinderen en jongeren goede ontwikkelingskansen krijgen in hun nieuwe thuisland.

"We bieden hulp bij gedragsproblemen, psychologische stress of crises en sociale integratieproblemen. Onze maatregelen omvatten het verduidelijken van de individuele behoefte aan hulp, psycho-educatie en stabilisatie in het geval van traumagerelateerde stoornissen en andere psychologische problemen, begeleiding van ouders, verzorgers of leerkrachten in de omgang met het kind of de jongere in nood en samenwerking met andere hulpverleningsdiensten."

Wil jij ook helpen?

Je donatie komt aan!

Steun de proWIN stichting met je eigen donatie en stimuleer sociale projecten voor kinderen en jongeren.
Doneer nu
Gabi Winter, Curator